ضرورت نقد و ادعای نقد پذیری جزء لاینفک قریب به اتفاق کنشگران اجتماعی سیاسی است مقوله مهمی که بدون نیاز به هر گونه توضیح اضافی در بر گیرنده مفاهیم و معانی خاصی است اما متاسفانه در مقام عمل قلیلند کسانی که توانسته اند این مهم را جامه واقعیت بپوشانند و آنرا واقعا در خود بیارایند.
بدون شک استانداران هر دولتی که عملا بالاترین مقام اجرایی دولت در آن استان هستند و بالطبع باید بدون کوچکترین تردید و اغماضی در راستای پیاده سازی سیاستها و دفاع از عملکرد دولت متبوع خود گام بردارند نیز شاید خیلی بیشتر از دیگران باید در این مورد اهتمام ورزند که نقد پذیری و شرح صدر را به دیگر خصایص خود بیافزایند.
هفته گذشته شاهد دو رویداد ویژه در کشور بودیم ،حضور ریاست محترم جمهور در جمع رؤسای دانشگاه ها و توزیع سبد حمایتی کالا !!
دولت یازدهم با هدف گذاری توسعه دیپلماسی خارجی هر چند علی رغم وجود راه حل اتکا به گزینه داخلی تمام هم و غم خود را معطوف مذاکره و مسامحه با غرب نمود و نتیجه اولیه این تلاش را توافقنامه ژنو اعلام نمود. اقدامی که بارقه های امید را در میان آحاد جامعه بیشتر از پیش نمایان ساخت ولی بسیاری از دلسوزان و بزرگان و اندیشمندان و نخبگان با دیده تردید بدان نگریستند و اظهار نظرها را موکول نمودند به روشن شدن تمامی زوایا و ویژگیهای این توافق نامه !!!
اصرار بیش از اندازه و حساسیت برانگیز تیم مذاکره کننده بر عدم انتشار متن این توافق نامه حتی برای نمایندگان منتخب مردم از یک سو و انتشار متونی بسیار عجیب و منفعل در پاسداشت حقوق مسلم ملت ایران توسط رسانه های خارجی و موضع گیری های گستاخانه طرف غربی تردیدها نسبت به حفظ حقوق مسلم ملت ایران در توافقنامه مذکور را از جانب نخبگان و دلسوزان انقلاب بیشتر کرد و تذکراتی از سوی نخبگان ، دانشمندان هسته ای ، نمایندگان مجلس و حتی مراجع عظام در عین حمایت از کلیات روند مذاکره صورت پذیرفت.
اما در کمال ناباوری ریاست محترم جمهور در جمع دانشگاهیان ضمن انتقاد از سکوت در خصوص متن منتشرنشده و در اختیار قرار داده نشده توافق نامه ژنو از سوی دانشگاهیان منتقدین به این توافق نامه را مواجب بگیران کم سواد خطاب کردند.
گویا علی رغم سخنان نغز و مطالب شنیدنی مراسم تنفیذ ریاست جمهوری باور و اعتقاد به نقد پذیری در دولت یازدهم هنوز نهادینه نشده است.
توقیف انتشار رسانه های منتقد ، تهدید و تحدید نشریات در خصوص پرداختن به مفاد توافق نامه ژنو، در زمین دشمن دانستن هرگونه انتقادی در کنار تحقیر اقشار مختلف مردم مانند لبوفروش و راننده تاکسی و … از سوی مشاوران و معاونین ریاست محترم جمهور کلکسیونی از موارد را شکل داده است که میتوان اطمینان یافت باور به نقدپذیری در میان این عزیزان نیازمند بررسی دوباره است.
اما شاه بیت اصلی این مثنوی در استان ما وقتی سراییده شد که امام جمعه موقت استان قزوین حضرت حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ، مفسر قرآن کریم ، استاد حوزه و دانشگاه ، مجتهد جامع الشرایط و شاگرد مبرز مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی در تربیون نماز جمعه که به فرمایش امام راحل عظیم الشأن نهاد نقادی و مرکز سیاست اسلام و پرداختن به همه جهات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی اسلام است در تذکری دلسوزانه شیوه و روش دولت تدبیر!! و امید!! را در توزیع سبد حمایتی کالا را نقد کرده و بر ضرورت رعایت کرامت انسانی ملت شریف و بزرگوار ایران بالخصوص در این مقطع خاص تاکید ورزیدند اما در راستای سریالهای اعجاب برانگیز کم سواد،لبو فروش، راننده تاکسی، حسود و … استاندار محترم قزوین که شهره به ولایی بودن ، مسجدی بودن ، هیأتی!! بودن در عین سیاست مداری هستند این تذکر مشفقانه را برنتافتند و لب به گلایه گشودند و فرمایشات حجت السلام و المسلمین عابدینی را هم شکلی و هم محتوایی دارای اشکال دانستند و از اینکه ایشان با این جایگاه علمی در تریبون نمازجمعه خواستار رعایت کرامت ملت شریف ایران شده اند اظهار ناخوشنودی فرمودند.
اینکه در جریان سیاست توزیع سبد کالا قصور و بی تدبیری شکل گرفته آنقدر واضح و مبرهن هست که نیاز نیست اشرافیت و آگاهی خاصی داشت! اگر بپذیریم به فرمایش ریاست محترم جمهور سامانه مالیاتی مناسبی برای تشخیص فقرا از اغنیا در کشور وجود ندارد!! آیا آمار و سرانه خانوارها هم وجود نداشته که سبد کالای یک خانواده ۲ نفره با یک خانواده ۸ نفره یکی است؟
آیا واقعا نمیشد در توزیع این بسته حمایتی شیوه دیگری اتخاذ کرد؟ ضرورت استفاده از اقلام تولیدی غیرایرانی در سبد کالای خانوار ایرانی در سال حماسه سیاسی و اقتصادی چیست؟
IMG-20140210-WA0031
اینکه مقام عالی وزارت دادگستری صف و انتظار مردم شریف ایران برای دریافت مایحتاج زندگی با صف و انتظار مردم در یک کشور اروپایی برای صرف مشروب مقایسه می کنند نشان از چه نوع نگاهی به مردم است؟
آیا انتقاد پذیری در عمل یعنی فرمایشات ریاست محترم جمهور و استاندار محترم؟
واقعا نمی دانم استاندار مطلع و آگاه و محترم قزوین در ایامی که دولت دهم مستقر بود در سنگر نمازجمعه حاضر میشدند یا خیر و فرمایشات امام جمعه موقت قزوین در نقد برخی اقدامات دولت وقت را شنیده اند یا نه ولی با توجه به جایگاه و ارتباط ایشان نباید کار سختی باشد دسترسی به آرشیو مطالب نماز جمعه قزوین!! آیا واقعا حجت الاسلام و المسلمین عابدینی در مقابله با اشتباهات دولتهای گذشته سکوت اختیار کرده بودند که اینگونه مورد اتهام قرار می گیرند ؟
ایکاش استاندار ارجمند و مطلع و آگاه استان قزوین کمی مواضع ایشان را بررسی می کردند و بعد اظهار نظر می فرمودند ، البته قطعا با روحیه نقدپذیریی که از جناب آقای استاندار مسبوق به سابقه هست انتظار می رود شجاعانه و صادقانه در خصوص این موضع گیری و اظهارخلاف واقع تجدید نظر فرموده و اذهان را از این شبهه پاک سازند که کارگزاران این دولت همانند برخی از مزدوران مأموریت دار فتنه ۸۸ این اعتقاد را ندارند که بسیجی خوب بسیجی مرده است! عالم و روحانی مطلوب عالم و روحانی خاموش است! دانشگاهی و متخصص وقتی باسواد است که نظر ما را تایید کند و…

1 Comment

  1. با سلام
    بسیار دقیق و بر مبنای چارچوب نقد بود. ولی کو گوش شنوا. اضافه کنم که در حین دریافت این سبد کوچک در کوثر و نیز خیابان راه آهن درگیری بین مردم ایجاد شده بود و مردم برای دریافت سبدی که برنج آن هندی است مرغ آن برزیلی و تاریخ گذشته و گوشت آن نیز وارداتی است دست به گریبان یکدیگر شده اند. آیا نمی شد این اقلام را از داخل کشور تامین میکرد؟؟؟؟ آیا در سالی که ححماسه اقتصادی است نمیشد با خرید از داخل به چرخه اقتصاد کمک میکرد به حرکت درآید؟؟؟؟ آیا نمیشد به شیوه دیگر پرداخت کرد؟؟؟ آیا نمیشد با واریز ایم مبلغ به حساب افراد آنها را تنها به خرید کالا وادار میکرد؟؟؟ پس کجاست آن تدبیر و امید؟؟؟ وقتی رسانه ها اعلام کردند که اعتبار سبد مالا ۲۵۰۰ میلیارد توان است از طرفی یاد اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی افتادم که چه رغم بزرگی است و از طرفی به این فکر افتادم که چه مقدار ارز از کشور خارج شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و در پایان اینکه :
    وقتی استاندار مجترم تاکید دارند که برخی مسائل را میتوان با نامه نگاری و جلسات خصوصی حل و فصل کرد چرا شخص ایشان فردی همچون استاد عابدین که مفسر قرآن کریم و استاد مهدویت هستند را اینگونه مورد نقد قرار میدهند و اینکه امام جمعه امام جمعه است و فردی که بنام امام جمعه موقت هم نماز برگزار میکند دارای این جایگاه است و باید با اجترام بیشتری به نقد پرداخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *